Szerkocsis gőzmozdony
411 sorozat
Főadatok
Hajtókerék átmérő 1450 mm
Futókerék átmérő 838 mm
Szélső tengelytávolság 7087 mm
Hengerátmérő 482 mm
Dugattyú lökethossz 660 mm
Rostélyfelület 3,78 m2
Összes fűtőfelület 163 m2
Túlhevítő fűtőfelület 43 m2
Gőznyomás 16 bar
Mozdony szolgálati tömeg 73,5 t
Tapadási tömeg 64 t
Szerkocsi szolgálati tömeg 58,5 t
Szénkészlet 10 t
Vízkészlet 24 m3
Ütközők közötti hossz 18473 mm
Legnagyobb sebesség 75 km/h
A második világháború végén a MÁV gőzmozdonyainak nagy részét elhurcolták, illetve megsemmisítették. A mozdonyhiány jelentős gondokat okozott a forgalom lebonyolításában. A hazai gőzmozdonygyártást nagymértékben lekötötték a háborús jóvátételi szállítások. Ebben a nehéz helyzetben igen kedvező volt a MÁV számára, hogy 1947-ben lehetősége nyílt 510 db amerikai mozdony megvásárlására. A 411-es volt a MÁV legnagyobb darabszámú külföldi gyártású mozdonysorozata. Ezeket a mozdonyokat az európai hadiforgalom lebonyolítására különböző amerikai mozdonygyárak gyártották. A hadiforgalom igényeinek megfelelően a mozdonyok egyszerű szerkezetűek voltak és jó minőségű anyagból készültek. Külsőleg a mozdony jellegzetesen amerikai volt. A mozdonyokat a MÁV a hazai igények kielégítésére jelentős szerkezeti átalakításokkal tette alkalmassá. Így az eredetileg csak átmeneti megoldásként beszerzett mozdonyok több, mint két évtizeden keresztül voltak üzemben a MÁV-nál. Vontatási feladatuk elsősorban a tehervonatok továbbítása volt.
De egyes esetekben felhasználták helyi személyvonatok továbbítására is. Felhasználásukat a 160 kN tengelyterhelésük korlátozta. A 411-es mozdonyok jól beváltak a tolatószolgálatban is. A mozdonyok sík pályán 50 km/h sebességgel 1100 t tömegű vonatokat továbbítottak.
|
|