Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub Veresegyház


HÍREK
Archívum
- 2013.03.13.

A klub életéről, programjainkról a CSD motorvonat felújítási munkálatairól , a kiállításokon készült képekből talál albumokat itt, amelyet klubtagjaink készítettek. Nézze meg archiv felvételeinket!

Honlapkészítés, webáruház készítés a leggyorsabban. Akár még MA!





Hoxa 120x240

Látogasson el a Modellezés lap.hu -minden ami modellezés oldalra


Linkek
- 2011.06.14.

Hatvani Liszt Ferenc klub

Baross Gábor Vasútmodell és Vasútbarát Klub

Szegedi Vasúttörténeti Alapítvány Vasútmodellező Baráti Köre

Gerecse Vasútmodellező Közhasznú Egyesület

Pannónia Vasútmodellező Klub

Meteorológia Pártai Luciával

Nemzetközi fuvarozás, Rolling Cars


MAVOE

Szombathelyi Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesület

Hajdú Expressz Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesület

Flexbit Korlátolt Felelősségű Társaság

Flexbit vasútmodell webáruház

Vasúttörténeti Alapítvány Szeged

IHO


Weblap kellékek, naptárak, órák








Látogasson el Veresegyház testvérvárosának Schneeberg városhonlapjára



Tanusítvány
- 2016.05.07.

A www.terepasztal.shp.hu/hpc/web.php?a=terepasztal a
MegbizhatoOldalak.com által


Magyarország nyitólapja








2013.08.02-án pénteken érkeztünk meg kis csapatunkkal Székesfehérvárra a II. Csörgőnapra. Lelkesen láttak hozzá a jelenlévő klubtagok a mozdonyok takarításához és felmatricázásához

Fotó: Gombos István
























Hű, de meleg van...








Ezt is sikerült feltennem...














Kezdődhet az ünnepség..












A munkások a tűző napon is serényen dolgoztak
















10 órakor Gombos István a Baranyai János Vasútbarát és Modellező klub vezetője elmondta köszöntő beszédét.




"40 éves az M41-es dízelmozdonya" címmel Tóth László mondott rövid ismertetőt



40 éves az M41 dízelmozdony a "Csörgő"
Székesfehérvár, 2013.augusztus 3.

Általánosságban ismert, hogy a gőzmozdonyos korszakban az 1960-as években felmerült a MÁV igény egyközepes teljesítményű viszonylag könnyű tengelyterhelésű univerzális mozdonyra, hogy a 424—es sorozatú mozdonyok feladatait átvegyék a fő-és mellékvonali forgalomban. Erre a Ganz-MÁVAG két darab prototípus mozdonyt készített, az egyik saját fejlesztésű 12 hengeres motorral, a másikat a Pielstick cég 8 hengeres motorjával felszerelve, középen elhelyezett egy vezetőállásos kivitelben. Ezek a gépek képezték az alapjait annak a mozdonynak, aminek az első példányai (szám szerint 5 darab) az idei évben üzembe helyezésüknek immáron 40 éves jubileumát ünnepli. De mitől csörgő a CSÖRGŐ? A sorozatmozdonyban a Pielstick cég motorjai kerültek, aminek éles hangja leginkább a csörgőhöz hasonlított, innen a keresztség.
A sorozatmozdonyból, ami a gyártónál a DHM7 számot kapta 107 db darabot vásárolt a Magyar Államvasutak 1973-1982 között, 1979-1982 között 7 db-ot a győr-sopron-ebenfurthi Vasút, és 1983-ban görög vasutak részére 11 db-ot gyártott le a Ganz-MÁVAG. A GySEV-nél a Győr-Sopron-Ebenfurt vasútvonal villamosítása kapcsán a MÁV-val történő mozdonycsere miatt a gépek a MÁV-hoz kerültek, immáron összesen 114 db. Sajnos ez a szám nem volt teljes sokáig, 1989 augusztusában Polgárdi-Ipartelep – Polgárdi állomások között az egyik csörgő (pályaszám szerint 2159-es, ami a szfvári fűtőház állagába tartozott) által vontatott személyvonat, forgalmi okokra visszavezethetően utolérte az előtte műszaki okból álló tehervonatot. A mozdonyt a baleset következtében elszenvedett sérülései miatt következő évben törölték az állagból. A mozdonykárnál sajnos sokkal nagyobb kár, hogy a Csörgő mozdonyvezetője életét vesztette a baleset következtében. Egy másik M41 sorozatú mozdonyon egy pár év múlva Hernádszurdoknál (Hidasnémetitől pár km-re a szlovák határ előtt) ott kamionnal történő ütközés során vesztette életét a mozdonyvezető. Ezek a szomorú események is hozzátartoznak a 40 év történetéhez, mint ahogy a különböző átalakítások illetve a típus élettartamának meghosszabbítása érdekében elvégzett remotorizáció. 10 évvel ezelőtt, 2003.május 31-én az akkori Csörgő-napon még csak két remotorizált gépből az egyikkel (2301 psz.) már lehet itt ismerkedni, hogy aztán végülis a gépészeti tapasztalatok során 2004 és 2007 között 33 db M41 sorozatú mozdony essen át modernizáción a 2303-2335 pályaszámcsoportot kitöltve. A vasutas névkeresztségben az motorelődhöz képest jóval csendesebb CAT motor alapján több helyen csupán Hörgőnek becézik ezeket a gépeket. A gépek a MÁV és GySEV hálózatán a viszonylag sokfelé eljutottak, igazi kiszolgáló másodhegedüs szerepet adva a fővonali nagyteljesítményű vontatás mellett, valamint az elővárosi forgalomban komoly érdemeket szerezve közlekedtek illetve közlekednek a budapest-lajosmizsei és a füzesabony-debrcen-mátészalka-fehérgyarmat vonalon napjaikban is úgynevezett ingavonati üzemben. Ennek a lényege, hogy a mozdonnyal a vonat végállomásán nem kell körüljárni, hanem egy erre a feladatra átalakított kocsiból ún. vezérlőkocsiból vezethető a mozdony.
Mivel a mozdonytípus más Magyarországon futott és futó mozdonyok árnyékában volt, 2002-ben felmerült az ötlet pár lelkes emberben, valamiféle fotóalbumot/könyvet kellene csinálni erről a típusról egyfajta hiánypótló kiadványt. Az ötletelés helyszíne kissé messze, egy közös kirándulás alkalmával a gyöngyösi kisvasúton merült fel, hogy aztán belemerüljünk a részletekbe. Ahogy jött az adatgyűjtés és kapcsolatépítés, jöttek újabb és újabb ötletek hogy a kiadvány mellett szervezhetnénk egy emlékünnepséget ennek a mozdonytípusnak. Kézenfekvőnek tűnt Székesfehérvár, hiszen ez a mozdonytípus 1978 óta állomásított típusként jelen van itt, valamint viszonylagosan könnyen el is érhető Budapest közelsége okán az országból bárhonnan. Székesfehérváron nagy szerencsére partnerre leltünk Illés Endre Úrban aki akkor is 2003-ban és most, 10 évvel később is támogatta a rendezvény létrejöttét. Az első ide állomásított mozdony ebből a típusból a 2138-as pályaszámú gép, 2007 óta 2328-as pályaszámon közlekedik (jelenleg az uniós számozási rendszerben 418 328 psz.) mint remotorizált mozdony, ami jelenlegi szfvári környéket járja, javarészt az észak-balatoni oldalon. Akik elkezdtük szervezni ezt anno, mindannyiunknak a szíve csücske ez a mozdonytípus, így akkoriban nem is láttunk akadályt előttünk. 2003—ban nagy meglepetése volt az ünnepségnek, hogy ez a lelkes csapat (Baranyai János Vasútbarát és Modellező klub tagjai és főleg a klubvezető Gombos István) közbejárására az akkor éppen nagyjavításon lévő 2143-as mozdony az első 25 mozdony sorozatfestésének megfelelő színtervben jött ki a szolnoki járműjavítóból. Sok támadás érte a mozdonyt erről az oldalról, hogy miért ez kapott ilyen festést, holott ez sosem viselt ilyet. Akkoriban ez volt a választás, hogy vagy ez, vagy semmi, fanyalgás helyett örüljünk annak, hogy van egy ilyen különleges festésű gép. Hogy sok-e a 40 év vagy kevés, ez mindenkinek legyen a saját szubjektív véleménye, tény az, hogy dieselmozdonyként eléggé jelentős szerep jutott és még a mai napig is a nem villamosított fővonalak vontatásában.



Összeállította: Meszár András








"50 éves a MÁV M40-es dízelmozdonya" címmel Lőcsei Dezső a VTA Vasútmodellezők Baráti Körének vezetője mondott beszédet.



Ganz–Mávag DVM8 gyártási jelű a MÁV M40-sorozatú mozdonya
idén 50-éves


A Ganz – Mávag-ban gyártott DVM6 típussal nyert üzemi tapasztalatok alapján került sor a DVM8 azaz M40 sorozatú fővonali univerzális Diesel- villamos mozdony gyártása az 18,8 tonna tengelyterhelésű, a pályára jó kilátást nyújtó középvezető fülkés mozdony kifejlesztésére amelynek két példány M40-001-002 1963-ba készült. A mozdony szériagyártása 1968-tol kezdődött meg a MÁV 82db-ot rendelt 69db normál nyomtávú, 13db. széles nyomtávú készült amelyek Záhony - Csap Állomásokon teljesítetek szolgálatot

A mozdony vonali és tolatószolgálat ellátására készült. Erőforrása egy 16 hengeres V motor amely négyütemű feltöltött elő kamrás motor, 16 VFE 17/24 GANZ-Jendrassik típusú dízelmotor 1200 maximális fordulatszámmal. A dízelmotor egy 8 pólusú külső gerjesztésű egyenáramú fő generátort hajt, amelynek órás árama 1860A, a generátor által termelt villamos energia működteti a jármű tengelyein lévő vontatómotorokat marokcsapágyára felfüggesztett 6 pólusú soros gerjesztésű villamos gépek, amelyek egy forgóvázon belül sorba, forgóvázanként párhuzamosan vannak kötve . A szabályozó berendezés biztosítja, hogy - a jármű sebességétől függetlenül - a dízelmotor által leadott teljesítmény teljes egészében kihasználható legyen. A mozdonyok korábban VAPOR-HAGENUK OK4616 típusú 800kg/h teljesítményű, illetve CLAYTON RO1650 750kg/h. teljesítményű típusú vonatfűtő kazánokkal voltak felszerelve. Ezek a gőzfejlesztő üzembe helyezés után néhány perccel rendelkezésre áll a teljes üzemi nyomás. Ezeket azonban mára kiszerelték a járművekből.
A mozdony alváza lemezekből heggesztet hossz- és kereszttartókból áll és csúszó elemek nélküli nem lineáris rugózású tipizált UFB jelű, a gyár által szabadalmaztatott forgóvázra van felfüggesztve. A karos tengelyágy bekötés a hord rugórendszer újszerű elrendezése, a vontatómotorok különleges felfüggesztése 250kN indító vonóerő kifejtését teszi lehetővé a mozdony tengelynyomás változásának optimális értékre való csökkentésével. A jó futási tulajdonságú forgóvázak révén közepes pályákon a mozdony 100km/h sebességgel közlekedhet lengéscsillapító alkalmazása nélkül.

E mozdonytípusból 000, 100, 200, 300 és 900 pályaszám csoportú járművek készültek. A 000 pályaszám csoportú mozdony eredetileg 800 lóerős ( 605kW), a 100 és 200 pályaszám csoportú mozdony pedig 1000 lóerős (740kW ) motorral készült. A járművekben - a dízelmotorok teljesítményén kívül - további eltérés a forgóváz-szekrény kapcsolatban és a hűtésvezérlésben volt. A 900 pályaszám csoportú járművek nehéz tolató és tehervonati mozdony 1967-ben kezdték gyártani fűtőberendezéssel nem rendelkeznek. A felújított 300 pályaszám csoport CAT 3512 típusú motorral, vonatfűtés nélküli kialakítással rendelkezik

Ezeket a mozdonyokat jelenleg állomási tolatásokra, illetve kisebb terhelésű tehervonatok, személyszállító továbbítására használják.

Gyártó GANZ-MÁVAG (Magyarország)
Szállítás éve 1966-1970
Tengelyelrendezés Bo'Bo'
Engedélyezett legnagyobb sebesség 100 km/h
Tömeg 76 t
Legnagyobb tengelynyomás 190 kN
Névleges teljesítmény 740 kW
Indító vonóerő 160 kN
Legkisebb bejárható ívsugár 80 m
Ütközők közti hossz 14250 mm
Üzemanyag készlet 2000kg.
Kenőolaj 250kg.
Hűtővíz 640L.
Kazántápvíz 2670L.
Homok 260kg.

Összeállította: Lőcsei Dezső










A feltett kérdésünkre jól megfelelt látogató egy kis üveg pezsgőt kapott nyereményként, mely a 40 éves csörgő matricával volt ellátva.




M41 2143 csörgő szétrohadt pályaszám tábláját újra cseréltük, melyet Stánitz János járműmenedzser vezető úr a rendezvény fővédnöke leplezett le.






5 csörgő kapta meg a képen látható emlék matricát.




Közben legyen itt egypár kép egy lelkes vasútbaráttól. Kovács Csaba készítette a következő fotókat a székesfehérvári II. Csörgőnapon










A szervezők csoportja, balról jobbra: Tóth László, P. Tóth András,
Meszár András, Gombos István, Illés Endre, Lőcsei Dezső, Bárány Balázs

Fotó: MÁV Start Zrt fotósa Bőhm Kati




Taktikai megbeszélés

Fotó ismét Gombos István.




Érdekesség volt a vasúti daru látványa






A felmatricázott Mátyás Király mozdony is sok érdeklődőt vonzott.













Erre a napra készült emléktárgyakat is lehetett vásárolni




A Vendégkönyvünkbe is beírtak. A képen Süveges László a Ganz-Holding-tól.




















Az idén alapítottuk a dr.Károly Imre díjat az elhunyt vasútmodellező emlékére, melyet fia Tamás adott át Illés Endrének a székesfehérvári fűtőház vezetőjének

Fotó: Böhm Kati MÁV fotósa






Az oklevél mellé ajándék kosár és egy fotó is járt.

Fotó: Böhm Kati








A díjátadás után szendvics és üdítő várta a megjelenteket

Fotó: Böhm Kati




Megérkezett a torta, melyet a MÁV Start ajánlott fel. A szervezésben, előkészületekben, munkálatokban résztvevők fogyasztották el.






A tortával Szabó Anett a MÁV Start szóvivője.




A tortát Gombos István főszervező vágta fel.

Fotó: Böhm Kati










A felmatricázott 418 328 mozdony már a Déli pályaudvaron

2013.08.22.

Fotó: Gombos István
















M41 2143

2013.08.03.

Székesfehérvár II. Csörgő-nap


Fotó: Ifj.Gombos István

Képek egy kicsit másképp.


















50 éves a MÁV M40-es dízelmozdonya. Ebből az alkalomból szintén felmatricáztuk.













408 235 "Pupos"


2013.08.22.

Székesfehérvár

Fotó: Gombos István



Vissza a tetejére!



Másodszor „csörgött” Székesfehérvár

Augusztus első hétvégéjén került megrendezésre a székesfehérvári fűtőházban a II. Csörgő-nap. A MÁV immáron 40 éves M41-es sorozatú vontatójárműveiről szólt elsősorban ez a nap. A veresegyházi Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub, a szegedi VTA Vasútmodellezők Baráti Köre szervezésével és a MÁV Zrt., Gépészet Zrt. és Trakció Zrt. támogatásával létrejött nagy számú vontatójármű mutatta meg magát a nagyközönségnek. Már az ünnepélyes megnyitó előtti órákban is érkeztek az érdeklődők, látogatók.
10 órakor a fűtőház fordítókorongján Gombos István a veresegyházi klub vezetője ünnepélyesen megnyitotta a rendezvényt. Ezután Tóth László veresegyházi klub tagja tartott rövid ismertetőt az M41-esekről. Ezt követte az M41 2143-as (új számozás alapján: 418-143) mozdony homlokoldalán lévő új zománc pályaszám tábla ünnepélyes felavatása amelyet Stánicz János Járműmenedzsment vezetője leplezett le.
Ehhez a mozdonyhoz tartozott egy találós kérdés is amelyre egy kedves látogató kifogástalanul válaszolt és jutalmul egy az erre a napra különlegesen felcímkézett pezsgőt kapott. A másik meglepetés szintén a látogatóknak szólt: Aki a legmesszebbről jött teljes áru vonatjeggyel, részt vehetett egy állófogadáson és kapott egy erre az alkalomra összeállított ajándékcsomagot. Ezen események után Lőcsei Dezső, a szegedi VTA Vasútmodellezők Baráti
Köre vezetője mondott beszédet az idén 50 éves MÁV M40 sorozatú mozdonyokról. Az ünnepelt járművek mindegyike kapott a homlokoldalára egy-egy 40- illetve 50 éves emlékmatricát. Az M41-esek géptér ablakaira felkerült a két klub emblémája matrica formában. Ezek után kezdődött a járművek egyenkénti felvonulása illetve a fordítókorongon való megforgatása a nagyközönség felé. A sort a 2143-as kezdte ami eredeti, gyári festésben pompázott. Ezután a fehérvári fűtőházban megtalálható különböző sorozatú vontatójárművek tették tiszteletüket a fordítókorongon. A felvonulást a MÁV legújabb TRAXX villamosmozdonya zárta amit Mátyás király megkoronázásának 555. évfordulójára matricáztak föl. Ezek után a látogatók megtekinthették a mozdonyokat nem csak kívülről de belülről is.
A zártkörű fogadáson a meghívott vendégek előtt került sor a veresegyházi klub által alapított Dr. Károly Imre-díj átadására. Első alkalommal Illés Endre a fehérvári fűtőház vezetője vehette át a díjat az előző és a mostani Csörgő-nap létrejöttében való odaadó és segítőkész hozzáállása okán a család képviseletében Károly Tamástól. A meghívott vendégek és a rendezvényen kiemelkedő munkát végző fűtőházi személyzet ajándékcsomagot kapott a két klubtól. Az egyre nagyobb melegben még délután is volt egy járműfelvonulás és mozdonyforgatás. A rendezvényen az erre a találkozóra készített bélyegeket, emléklapot, képeslapokat, felbélyegzett és lepecsételt borítékokat valamint az M41-esekről kibővített tartalmú DVD-ket lehetett vásárolni.
A nagy forróság ellenére jó hanglatban ért véget a rendezvény.

Mi mással lehetne búcsúzni mint ezzel:
„Viszontlátásra ugyanitt a III. Csörgő-napon!”
Reméljük, hogy az 50 éves évfordulót még sok M41-es éri meg.


Gombos István, Tóth László

Köszönet: MÁV Zrt., MÁV Gépészet Zrt., MÁV Trakció Zrt., MÁV Start Zrt. segítőkész dolgozóinak valamint a veresegyházi Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub, a szegedi VTA Vasútmodellezők Baráti Köre lelkes kis csapatának.




A cikkben tévesen jelent meg "közel száz érdeklődő" helyesen "közel 1000 érdeklődő!!"



2013. augusztus 3-án Székesfehérváron rendezett II. Csörgőnap programja a következő volt:



10 órakor Gombos István üdvözölte a megjelent vendégeket és érdeklődőket

10,05 órakor a „40 éves M41-es dízelmozdonya” címmel Tóth László tartott megemlékezést

10,10-kor a 2143-as dízelmozdony új pályaszám táblájának avatása volt, melyet Stánitz János járműmenedzsment vezető úr leplezett le.

10,15-kor „ 50 éves a MÁV M40-es dízelmozdonya” címmel Lőcsei Dezső tartott megemlékezést

10,30-tól a kiállított mozdonyokat lehetett megtekinteni.

Emléklap, bélyeg, képeslapok, DVD csörgőről, emlékbélyegzés volt.

16 órakor véget ért a II. Csörgőnap.



A rendkívül meleg időre való tekintettel a MÁV ingyen ásványvizet osztott a rendezvényen.!


Találkozunk legközelebb 2023-ban a Csörgő 50. évfordulóján tartandó III. Csörgőnapon!




Gombos István
főszervező