Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub Veresegyház


HÍREK
Archívum
- 2013.03.13.

A klub életéről, programjainkról a CSD motorvonat felújítási munkálatairól , a kiállításokon készült képekből talál albumokat itt, amelyet klubtagjaink készítettek. Nézze meg archiv felvételeinket!

Honlapkészítés, webáruház készítés a leggyorsabban. Akár még MA!





Hoxa 120x240

Látogasson el a Modellezés lap.hu -minden ami modellezés oldalra


Linkek
- 2011.06.14.

Hatvani Liszt Ferenc klub

Baross Gábor Vasútmodell és Vasútbarát Klub

Szegedi Vasúttörténeti Alapítvány Vasútmodellező Baráti Köre

Gerecse Vasútmodellező Közhasznú Egyesület

Pannónia Vasútmodellező Klub

Meteorológia Pártai Luciával

Nemzetközi fuvarozás, Rolling Cars


MAVOE

Szombathelyi Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesület

Hajdú Expressz Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesület

Flexbit Korlátolt Felelősségű Társaság

Flexbit vasútmodell webáruház

Vasúttörténeti Alapítvány Szeged

IHO


Weblap kellékek, naptárak, órák








Látogasson el Veresegyház testvérvárosának Schneeberg városhonlapjára



Tanusítvány
- 2016.05.07.

A www.terepasztal.shp.hu/hpc/web.php?a=terepasztal a
MegbizhatoOldalak.com által


Magyarország nyitólapja





Előszó gyanánt néhány sort magunkról

1999. szeptemberére elkészült Veresegyház 22 méter modul asztal része a MÁV 71-es vonaláról. Még ebben az évben a Közlekedési Múzeum által szervezett Nemzetközi Kiállításon és Versenyen első díjat valamint a Közönség Különdíját is elnyerte. Az évek múlásával jött az elhatározás, hogy legyen a modulasztal a közös munka egy klub keretén belül komolyabbra fordítva a tevékenységet s így 2002. februárjában klubbá alakultunk.

Veresegyházról egy pár szóban

Veresegyház Pest megyében, a Gödöllői-dombság völgyében, a Gödöllő-Vác és a Budapest-Galgamácsa országos közutak találkozásában, Budapesttől 23 km-re található. Első okleveles említése 1375-ből való. Az eredetileg keresztutas település közlekedése igen nagyot fejlődött, amikor 1911. szeptember 2-án megindult a villamos vontatású vasút Budapest-Veresegyház-Vác között Veresegyház-Szada-Gödöllő kitérővel. Ez volt az ország legelső villamos vasútja. Sokan jártak Budapestre piacozni s a női lakosság jelezte, hogy Rákospalotán nagyon nehéz a vonatra le-és felszállni, mivel nem volt peron. A MÁV többszöri kérés ellenére sem emelte meg a peront, így az akkor még tanácsnak nevezett faluvezetés társadalmi munkát szervezett, s két hétvégén veresegyházi dolgos kezek megépítették a rákospalotai vasútállomás peronját. A települést 1970. április 1-én az Elnöki Tanács nagyközséggé nyilvánította,1999. július 1-én a térségben egyre erősödő szerepe miatt városi rangot kapott.

Tevékenységeink

Terepasztalunk a magyar modul szabványoknak megfelelően épült, mind az asztalok csatlakozási helyei, mind az elektromos vezetékek átvezető furatai a szabványnak megfelelően készültek, lehetővé téve így egy esetleges csatlakozást akár magánszemélyek, akár más klubok hasonló rendszerű terepasztalaihoz. A modulasztal kezdeti 22 méteres hossza 2017. elejére elérte a 153 métert.
A terepasztal témája az 1997-98-as évek fordulója, az éppen újravillamosítás előtt álló Rákospalota-Újpest - Veresegyház - Vác vonal egy részlete. Teljesen hagyományos, analóg rendszerű, minimális automatikával.. A terepasztalunkon található összes épület saját készítésű: papír és fa alapanyagokból saját méréseink és fotóink alapján készülnek el a méretarányos házak, illetve cserélődnek ki az évek múlásával a kevésbé élethűek. 2015-től elkezdtük modellezni a műemlék jellegű épületeket, amit 2015-16-ban mutattunk be. 2017-re megépítettük a 170 éve átadott szolnoki indóházat a Tisza parttal.


2017. évi kiállításaink

Büszkék vagyunk arra, hogy az ország legnagyobb 153 méter HO modulrendszerével várjuk Önöket kiállításainkon. 2017-re 2 db új modult építettünk és először lesz látható az Ó-Szolnoki Indóház a Tisza parttal. Az épületek , peronok és az utcák is világítást kaptak. A korábbi évek tapasztalataira támaszkodva 2017-es évben ismét komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy moduljaink látványosak és jó minőségűek legyenek. Így készült a Püspökladányi fűtőház és a bányavasúti modul, valamint a régi ív modulok is megújulnak, Viessmann termékekkel, Veresegyház Város Önkormányzata, a Váci Mihály Művelődési Ház és a Flexmodell támogatásával, a következő cégek termékeivel: Silhouetettl, MBR, Kobza, Modelscene, Polák Mininatur.

Reméljük, hogy felkeltettük érdeklődésüket és 2017-ben is ellátogatnak kiállításainkra.

Tervezett időpontok és helyszinek:
2017. évi első kiállításunk Szolnokon, az ABA-NOVÁK AGÓRA Kulturális Központban lesz 2015. március 17-19.

Ez évi Dunakeszis kiállításunk a József Attila Művelődési Központba még szervezés alatt.

A Veresegyházi kiállításunk 2017. június 30-július 1-2. a Mézesvölgyi Általános Iskolában lesz.






.






Pest-Cegléd-Szolnok vasútvonal és előzményeinek története

1846. július 15-én adták át Magyarország első gőzüzemű vasútvonalát, mely két év munkája nyomán a Magyar Középponti Vasúttársaság irányításával épült Pest-Vác között, melynek hossza 33 km. Ezt követően 1847 augusztus 20-án, tíz nappal /Pest-Szolnok/ előtt nyitották meg Sopron-Bécsújhely 31,8 km-es vonalát.
Ezt követően 1847. szeptember 1-én adták át a forgalomnak az ország második vonalát a Pest-Szolnok vasútvonalat. Közben felépült a Pesti Indóház, mely kiindulópontja lett a két vasútvonalnak. Eiffel iroda tervei alapján tervezője Áuguste de Serres Gustov Eiffel volt. Wilhem Paul Edvard Sprengel császári építészmérnök tervezte a Pest, Vác, Cegléd és Ó-Szolnoki vonal épületeit.
A Pest-Cegléd-Szolnok vasútvonal munkáit Kappely Fülöp fő és alvállalkozóira bízták. A szolnoki Indóház építésével Zitterbarth Mátyás építészt bízták meg.
1847. szeptember 1-én eljött a nagy nap és átadásra került 99 km-es vasútvonal Pest és Szolnok között. Pestről 8 órakor indult el az első szerelvény 16 kocsival 600 fő utassal. Köztük volt István főherceg helytartó, Kossuth Lajos, Jókai Mór és Zichy Ferenc vasúti főigazgató. Fél 12-kor érkeztek Szolnokra, az utat 3 óra 30 perc alatt tették meg. A szerelvényt István és Monor nevű mozdonyokon húzták, az előfutó mozdony neve ismeretlen.
Ó-Szolnoki Indóháznál ünneplő tömeg fogadta a vonaton érkező vendégeket. A vonal megnyitásáról Jókai Mór így írt:
„A vasútvonal egész hosszában virágcsomókkal gazdagon ékített díszkapu pompázott minden állomáson, s ágyúdurrogás és zene fogadta mindenütt az érkezőket, míg a 3 és fél óra alatt megérkezett a menet Szolnokra. Megjegyezendő, hogy elül szüntelen posta lokomotív futott biztonság okáért, míg a vontató lokomotív, melynek neve István, szépen fel volt koszorúzva.”
Az ünnepi beszédet a vasúti fejlesztés terveit készítő Kossuth Lajos tartotta, Széchényi István pedig az indóházzal szemben kikötött Pannónia gőzhajójával kápráztatta el a szolnokiakat. A legnagyobb magyar Kossuth Lajoshoz hasonlóan maga is lelkes támogatója volt a jövőt jelentő, gőzre alapozott közlekedésnek, áruszállításnak a természet adta folyami átrakóhely, Szolnok pedig ideális körülményeket teremtett e gondolat népszerűsítésére.
A meghívott vendégek az ebéd elfogyasztása után egy óra tájban visszaindultak Pestre. István főherceg helytartó hintón távozott Jászberény felé. Gróf Széchényi István pedig gőzhajójával a Tiszán felfelé Tokajig majd a Bodrogon Sárospatakig és a Szamoson hajózott. 1848. december 31-én fontos szerep jutott a vonalnak: a szabadságharc során székhelyét áttevő magyar kormány tagjait s az osztrák csapatok elől menekülő pesti és budai lakosokat szállította Szolnokig. Ezzel történelmi jelentőségűvé vált a Pest-Szolnok vasútvonal.
2016. szeptemberétől az Ó-Szolnoki épület Repülés Történeti Kiállításnak ad helyet, új neve pedig RepTár lett.
A történethez tartozik még az 1860-as évek elején teljesen átépített Pest állomás helyén a főváros rendelkezése keretében épülő Nagykörúthoz igazodva az osztrák államvaspálya társulat 1873-1877 év között új reprezentatív állomást építtet, ez a mai Nyugati pályaudvar.

Irodalom: Révai Nagy Lexikon, Vasúti Nagy Lexikon, Magyar Vasút Krónikája a XIX.században, Dr.Kubinszky Mihály „Az én vasutam” Bahn im Bild 98


Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub Veresegyház Gombos István






Pest-Vác vasútvonal megnyitója




Az első pesti indóház




Az Indóház az 1870-es években




Az Indóház távlati képe




Ó-Szolnok Indóház




Ó-Szolnok Indóház a modulasztalunkon..




Pannónia gőzhajó a modulasztalon




A Tiszavidéki Vasút szolnoki Tisza-hídjának feszítőműves fahídjának szerkezeti részlete

Az első szolnoki vasúti Tisza-hidat a Szolnok-Debrecen vasútvonallal egyidejűleg építették és azt 1857. november 23-án helyezték forgalomba. Abban az időben ez a műtárgy volt az ország legjelentősebb vasúti folyami hídja. A szolnoki Tisza -hidat teljes egészében fából kivitelezték. A fa cölöp jármokon nyugvó feszítőműves hídnak 10 meder feletti és 28 ártéri áthidaló szerkezete volt. A meder feletti nyílások közül 9 egyenként 18,96 m egy pedig 22,78 m volt. Az ártérim nyílások 11,38 m méretűek voltak. A híd teljes hossza 512 métert tett ki. Az egyvágányú fahídon 1888-ig bonyolódott le a forgalom. A hídra”g” rendszerű 37 kg/m tömegű 18 láb /5,69 m/ hosszú síneket fektettek. A legnagyobb megengedett kerékteher 4,47 t volt. A hídépítési munkák megrendelője a Tiszavidéki Vasút Társaság volt. A hídmunkákat Norvégiából hazánkba származott Gregersen Guilbrandt kivitelezte.