Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub Veresegyház


Üzenőfal


Név:

Üzenet (max. 100 karakter):


HÍREK
Archívum
- 2013.03.13.

A klub életéről, programjainkról a CSD motorvonat felújítási munkálatairól , a kiállításokon készült képekből talál albumokat itt, amelyet klubtagjaink készítettek. Nézze meg archiv felvételeinket!

Honlapkészítés, webáruház készítés a leggyorsabban. Akár még MA!





Hoxa 120x240

Látogasson el a Modellezés lap.hu -minden ami modellezés oldalra


Linkek
- 2011.06.14.

Hatvani Liszt Ferenc klub

Baross Gábor Vasútmodell és Vasútbarát Klub

Szegedi Vasúttörténeti Alapítvány Vasútmodellező Baráti Köre

Gerecse Vasútmodellező Közhasznú Egyesület

Pannónia Vasútmodellező Klub

Meteorológia Pártai Luciával

Nemzetközi fuvarozás, Rolling Cars


MAVOE

Szombathelyi Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesület

Hajdú Expressz Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesület

Flexbit Korlátolt Felelősségű Társaság

Flexbit vasútmodell webáruház

Vasúttörténeti Alapítvány Szeged

IHO


Weblap kellékek, naptárak, órák








Látogasson el Veresegyház testvérvárosának Schneeberg városhonlapjára



Tanusítvány
- 2016.05.07.

A www.terepasztal.shp.hu/hpc/web.php?a=terepasztal a
MegbizhatoOldalak.com által


Magyarország nyitólapja








Klubvezetőnk, Gombos István Veresegyház város polgármesterétől 2009.augusztus 20-án elismerő oklevelet kapott





Klubvezetőnk Gombos István 2009.december 31-én a Mézesvölgyi Iskola aulájában tartott városi évbúcsúztató ünnepségen "Vankó István Kisközösség Létrehozásáért díj"-at kapott.


Az alábbi képek ott készültek.






Pásztor Béla Polgármester adja át a díjakat














BARANYAI JÁNOS Vasútbarát és
Modellező Klub


A Váci Mihály Művelődési Ház Csoportja

2112 Veresegyház, Kökény u. 42.

Gombos István klubvezető 06 30 324 16 03

Email: baranyaimodell@indamail.hu,
baranyaimodell@citromail.hu


Honlap: www.terepasztal.shp.hu




Előszó gyanánt néhány sort magunkról

Egy lelkes ember, nem is vasutas, "csak civil", hosszú évek óta ingázik a MÁV 71-es Bp. Nyugati-Veresegyház-Vác vonalán. A vasút, illetve a lakóhely szeretete, no meg a természetes emberi birtoklási vágy eredményeként - mert hát az igazi vasútállomást mégse lehet hazavinni - egy helyi családi ház helyiségeiben megépíti a veresegyházi állomás és környezete kicsinyített mását 1999-ben. Még ebben az évben a Bp.-i Nemzetközi Kiállításon és Versenyen első díjat valamint a Közönség Különdíját is elnyerte. Aztán amint ez az évek múlásával bővülő, 87-edére csökkentett valóság már kinőtte a házat, és egyre több csodáló, illetve segítő partner akadt, jött az elhatározás, hogy legyen a modulasztal a közös munka és játék tárgya, egy klub keretén belül komolyabbra fordítva a tevékenységet 2002. februárjában alakult meg.



Veresegyházról egy pár szóban

Veresegyház Pest megyében, a Gödöllői-dombság völgyében, a Gödöllő-Vác és a Budapest-Galgamácsa országos közutak találkozásában, Budapesttől 23 km-re található. Első okleveles említése 1375-ből való. Az eredetileg keresztutas település közlekedése igen nagyot fejlődött, amikor 1911. szeptember 2-án megindult a villamos vontatású vasút Budapest-Veresegyház-Vác között Veresegyház-Szada-Gödöllő kitérővel. Ez volt az ország legelső villamos vasútja. Sokan jártak Budapestre piacozni s a női lakosság jelezte, hogy Rákospalotán nagyon nehéz a vonatra le-és felszállni, mivel nem volt peron. A MÁV többszöri kérés ellenére sem emelte meg a járdaszintet, így az akkor még tanácsnak nevezett faluvezetés társadalmi munkát szervezett, s két hétvégén veresegyházi dolgos kezek megépítették a rákospalotai vasútállomás peronját. A települést 1970. április 1-én az Elnöki Tanács nagyközséggé nyilvánította,1999. július 1-én a térségben egyre erősödő szerepe miatt városi rangot kapott.


Tevékenységeink I.
Modellezés


Terepasztalunk a magyar modul szabványoknak megfelelően épült, mind az asztalok csatlakozási helyei, mind az elektromos vezetékek átvezető furatai a szabványnak megfelelően készültek, lehetővé téve így egy esetleges csatlakozást akár magánszemélyek, akár más klubok hasonló rendszerű terepasztalaihoz. A modulasztal kezdeti 22 méteres hossza 2004 őszére elérte az 50 métert, a két végén lévő fordulóköröket is beleértve.
A terepasztal témája az 1997-98-as évek fordulója, az éppen újravillamosítás előtt álló Rákospalota-Újpest - Veresegyház - Vác vonal egy részlete, az akkor jellemző vezérlőkocsis ingavonati Bhv-szerelvényekkel, M41 sorozatú dízelmozdonyokkal, illetve M44 - M62 sorozatú mozdonyokkal vontatott kiszolgáló tehervonati menetekkel. Teljesen hagyományos, analóg rendszerű, minimális automatikával a csoportos játéklehetőség minél jobb kihasználása érdekében. A terepasztalunkon található összes épület saját készítésű: papír és fa alapanyagokból saját méréseink és fotóink alapján készülnek el a méretarányos házak, illetve cserélődnek ki az évek múlásával a kevésbé élethűek.



Tevékenységeink II.
Fotózás - dokumentáció gyűjtés


Vasútvonalunk közvetlen tárgyi emlékeinek gyűjtése mellett nagy elszántsággal járjuk az országot, kedvenceinket, a dízel vontatójárműveket fotózva. Sok évnyi szívós gyűjtőmunka után, 2003-ban összeállítottunk egy könyvre való anyagot, amelyet a MÁV Szolnoki Járműjavító Kft. segítségével meg is jelentethettünk - így jött létre a Csörgő-album.
Ennek apropóját pedig az abban az évben 30 éves mozdonysorozat megünneplésére szervezett, nagy sikerű május 31-i találkozó szolgáltatta Székesfehérváron, melyen közel 10 ezer látogató vehette szemügyre közelről is - a sok érdekes kiállított gőz, dízel, és villanymozdony mellett - a Csörgők "három" generációját, köztük a klubunk közbenjárásával eredeti színtervek alapján átfestett M41 2143-as gépet is.

2007. decemberében jelent meg második könyvünk” 50 éves a magyar vasút M44 sorozatú mozdonya” címmel, mely még jelenleg is kapható nálunk. Az Indóház Magazin 2008. márciusi számában, a 92.oldalon dr.Csiba József úr „Bobo könyv Veresegyházról” című cikkét olvashatják.


Tevékenységeink III.
Kiállítások


2005. tavaszán először vettünk részt a Vasúttörténeti Parkban a MoJaHo által szervezett kiállításon.

2005-ben Veresegyház várossá avatásának 6. évfordulóján az állomáson Nagyvasúti Kiállítást rendeztünk a MÁV Rt-vel közösen. Itt bemutattuk az új beszerzésű motorvonatokat, a Desirót, Uzsgyit, melyeken utazni is lehetett Veresegyház és Őrbottyán között.
Igyekszünk valami pluszt is adni a kiállításainkon, így elkezdtünk egy fotókiállítást „Hazánk Ipari Öröksége” címmel. Első évben a „135 éves a Magyar Állami Királyi Gépgyár /Ganz-Mávag/ volt a téma, rendezvényünket 3000 fő tekintette meg.

2006-ban második alkalommal vettünk részt a Füsti nyitó rendezvényén a MoJaHo szervezésében.

2006-os évben a klub életében új időszámítás kezdődött. Az Országos Egyesülettel közösen /MAVOE/ elhatároztuk, hogy ezentúl a Hazai Vasútmodell és Verseny Veresegyházon, a Nemzetközi pedig Budapesten lesz megrendezve. Ennek tudatában kezdtük a rendezvény megszervezését. Folytattuk a fotósorozatunkat is Gőzmozdony alcímmel. Melyről CD-t is készítettünk, ami jelenleg is kapható nálunk. A rendezvényt nagy érdeklődés kísérte, sok-sok versenymodell érkezett.. A Művelődési Ház nagyterme zsúfolásig megtelt kiállítási tárgyakkal. A rendezvényt kb. 2000 fő látogatta meg.
Ekkor adtuk át először az általunk alapított Baranyai János díjat 2 fő részére, azoknak, akik sokat tettek a klub működése érdekében, dr. Kubinszky Mihály és dr. Károly Imre részére.

Az őszi 53. Nemzetközi Kiállításon mint nagykiállítók vettünk részt a Közlekedési Múzeumban.

Meghívást kaptunk a Trilak-tól Lajosmizsére egy szakmai rendezvényükre, hogy szinesítsük a programukat a terepasztalunkkal. Schneebergben voltunk 3 napra a testvérváros meghívására.
Ezen kívül még a német testvérváros Schneeberg küldöttségének a tiszteletére is tartottunk egy kiállítást augusztus 20-án, amikor ők látogattak el városunkba.
Szívósan keresünk egy szerény méretű klubhelyiséget, addig is a házunk pincéjében dolgozunk.

Nemrégiben javításra és megőrzésre került hozzánk egy 1:10 méretarányú motorvonat amit 2006. novemberében elkezdtünk felújítani és a 2007. július 1-i veresegyházi kiállításunkon bemutattunk a nagyközönségnek.
.
Március végén részt vettünk a 3. MoJaHo kiállításon egy reprezentatív terepasztallal.

Megrendeztük az 54. Hazai Vasútmodell kiállítást és Versenyt, melyen a „Hazánk Ipari Öröksége: a Motorvonat” című fotókiállításunkat is bemutattuk, melyről CD is kapható nálunk. Idén először voltak jelen más klubok is Pl. a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány vasútmodellező baráti köre terepasztallal és fotókkal, a MAVOE 10-es helyi kör a Kovászna terepasztalával. Most is volt két díjazottunk Pásztor Béla és Gombosné Hauszknecht Margit, akik Baranyai János díjat kaptak.

Új kezdeményezésünk, hogy rajzpályázatot hírdettünk a környék iskolás gyermekei számára, „Ahogy én látom a vasutat” címmel. A fődíj egy H0-ás terepasztal volt, melyet Hegedűs Bence 6,5 éves kisfiú nyert meg. Szeptemberben a Petőfi Csarnokba vonatoztattuk meg a gyerekeket és a vállalkozó felnőtteket a CSD motorvonatunkkal, melyhez harmadik kocsit is készítettünk

2007. októberében elkezdtük a modul terepasztal bővítését egy 11 méteres rendező-pályaudvar és 1 méteres alagút építésével, így már közel 70 méteres lesz az asztalunk.

2008. tavaszán a Füstiben rendezett 4. MoJaHo kiállításon vettünk részt az 1:10 méretarányú CSD motorvonattal.

2008.április 26-május 4-ig Szécsénybe voltunk a Szlovák –Magyar Vasutasnapok keretében bemutattunk a terepasztalunkból 35 métert, a CSD motorvonatunkat és a „Hazánk Ipari Öröksége” című kiállításainkból egy válogatást. Itt alakítottunk ki először a 3-6 éves gyerekeknek egy játszótermet favonatokkal és építőkockával. Nagy sikerünk volt, már jövőre is meghívtak bennünket.

2008.május 29-én a Vasúttörténeti Parkban állítottuk fel a Bobok-ról szóló fotókiállításunkat az „50 éves a Magyar Államvasutak M44 sorozatú mozdonya” évfordulójára rendezett ünnepségen, melyet a MÁV História Bizottság Jármű- albizottsága rendezett.

2008.június 26-29. Veresegyházon a Mézesvölgyi Általános Iskolában rendeztük az 55. Országos Vasútmodell Kiállítást és Versenyt. Kiállításunk keretében bemutattuk a „Hazánk Ipari Öröksége: a Közúti Villamosok” című fotókiállítást, melynek nagy sikere volt. Idén is két fő kapta meg a Baranyai János díjat: Szabó János klubtagunk és Czeglédi Sándor a Szolnoki Járműjavítótól.

Augusztus 1-3 között az Északi Járműjavítóban részt vettünk a Nemzetközi Vasútmodell fesztiválon, melyen több klubbal összekapcsolódtunk 350 méter hosszan. A szerelvények 46 perc alatt tették meg ezt a távolságot. Nagy sikert arattunk a terepasztalon rendezett mozdonyparádéval, melyen a következő személyek által készített modellek vettek részt: Dr. Károly Imre, Szabó János, Tóth László, Letenyei Tamás, Domonkos András. Szeptemberben részt vettünk a MAVOE Petőfi Csarnokbeli kiállításán.

2009-ben részt vettünk a Vasúttörténeti Parkban rendezett 5. MoJaHo kiállításon, ahol a félig kész rendező pályaudvarunkat mutattuk be. Folytattuk a „Hazánk Ipari Öröksége” című fotókiállításunkat. Idén a Flirt motorvonatok közlekedése Svájcban és Magyarországon, valamint az újravillamosított vasútvonalunk 10. évfordulója volt a téma.

A veresegyházi kiállításunk június 25-28. a Mézesvölgyi Ált.Iskolában nagy sikert aratott. Idén is két fő kapott Baranyai János díjat, Tóth László klubtagunk és Harcos György volt Gamesz Műszaki vezető. A vasútállomáson nagyvasúti bemutatót rendeztünk, „Múlt-Jelen-Jövő”címmel. A múlt az M41 2115 dizelmozdony volt, melynek a Veresegyház nevet adtuk. A jelen a BDV motorvonat, a jövő pedig a Flirt motorvonat volt. Július 31-augusztus 2. között részt vettünk Budapesten a Nemzetközi Vasútmodell Fesztiválon az Északi Járműjavítóban, melyen ismét több klubbal voltunk összeépítve és a már kész rendező pályaudvart is láthatták az érdeklődők.

2009. júliusában elkezdtük építeni –Szécsény város támogatásával - egy 14 méteres modulasztalon, Szécsény város vasútállomását és Őrhalom vasútállomást. Ezt a részt terveink szerint 2010 május 1-én mutatjuk be Szécsényben a Művelődési Ház kamaratermében.

2009.november 6 -29-ig a Duna Plazában volt kiállítva a CSD motorvonatunk.

2010.február 25-28. között Szolnokon az Aba-Novák Kulturális Központban volt az idei első kiállításunk. Nagy sikere volt, több mint 3 ezer látogató tekintette meg a kiállítást. Közép-Európában mi rendelkezünk a legnagyobb modul terepasztallal, mely elérte a 102 métert.

2010. május 1-én Szécsényben a III. Szlovák – Magyar Vasutas Napok keretében volt kiállításunk, ahol a vasútállomásuk megépített másával egészítettük ki a már meglévő modulunkat, s nagy sikert arattunk A vasútállomáson a”Zólyomi csata” látványos harci jelenetei elevenedtek meg, korabeli fegyverekkel s páncélvonattal.

Veresegyházi kiállításunk 2010.július 2-4-ig volt nyitva a Mézesvölgyi Általános Iskola aulájában, közel 1000 fő tekintette meg. Modul terepasztalukkal hozzánk csatlakozott még a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány Vasútmodellező Baráti Köre és Kovászna terepasztalát kiállította még a budapesti Pannónia Vasútmodellező Klub.

2010.szeptember 8-12. a BNV-n rendezett Kölyökparádén /volt MoJaHo/ vettünk részt. Ha még lenne BNV Nagydíj, akkor biztosan mi kaptuk volna meg, olyan nagy sikerünk volt a közönség körében. A vendégkönyvünkbe írtak is erről tanúskodnak. Az Új Buda Centerben voltunk láthatók 2010. október 8-9-10. és október 16-17-én a Szécsény és Erdőkertes modulasztalunkkal Hozzávetőlegesen 8 ezer látogató volt az 5 nap alatt. Itt nagy sikerünk volt, hogy este csak a terepasztalokon lévő lámpák világítottak, mely új színfoltot adott a kiállításnak.

2011. február 20-27. először voltunk külföldön. Szlovákiába Nyitrára volt meghívásunk a Mlyny Bevásárló Központ galériájába a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány Vasútmodellező baráti Körével együtt 95 méter hosszú modul asztalt építettünk fel. A nyolc napos kiállításon a látogatók száma megközelítette a 80 ezer főt. Klubunk fennállása óta ez volt a leglátogatottabb kiállítás amin részt vettünk.
Nyitrán még ilyen nagyszabású rendezvény nem volt. Több budapesti klub is jelen volt.

2011. március 11-15. között Szolnokon állítottuk fel a közel 100 méteres modul asztalunkat az Aba-Novák Kulturális Központban.Itt is nagy sikerünk volt, de fele annyi ideig voltunk nyitva mint Nyitrán s a látogatók száma is csak közel 5500 fő volt.

2011. július 1-3. Veresegyház várossá avatásának 12. évfordulójára megépítettük Csomád és a Medveotthon között a második vágányt,valamint a Medvefarmot, melynél HOe kisvasút is közlekedik. Ez évben Meszár András klubtagunk kapott Baranyai János díjat.

2012. január 7-re Tóth László klubtagunk elkészített egy 1mx1,2 m-es 2 db-ból álló modult, melyen egy körfűtőházat modellezett meg. Így már 120 méteres lett a modulasztalaink hossza.

2012.március 9-11. Budapesten a Corvin Művelődési Ház Erzsébetliget Színházban mutattuk be először a körfűtőházat.
A megnyitón Gombos István klubvezetőnk rövid ismertetőt tartott klubunkról. Érdekesség volt, hogy a Viessmann-Kibri cég aláverőgépét a mi asztalunkon lehetett látni működés közben. A rossz idő sem vette el a kedvét a látogatóknak, hosszú sorokban várakoztak, hogy bejussanak a kiállításra. Ezen az új helyszínen is látványos és sikeres kiállítást láthatott a nagyközönség.
Az aláverőgép videója itt a a honlapunkon látható.

2012. április 27.-május 1. Dunakeszin a VOKE József Attila Művelődési Központban állítottuk fel a modulasztalainkat. A 90 méter hosszú modulrendszer vágányain Flirt, Desiró, Liszt, Széchenyi, Haydn, Taurus stb. mozdonyok rótták a köröket. A nyitó
napon a közeli óvodából és iskolából több csoport látogatott el a rendezvényre. Különlegesség volt még a MÁV 411-es gőzmozdonya, ami korhű teherkocsit vontatott. Sokan eljöttek megnézni a kiállítást most is, sőt volt aki több nap is visszajött.

2012. június 28. -július 1. között rendeztük meg a Német-Magyar Vasútmodellező napokat a Mézesvölgyi Iskola aulájában. A meghívott kiállítók Veresegyház testvérvárosának Schneebergnek a Vasútmodellező Egyesülete egy 2x5 méteres terepasztallal, valamint a szegedi VTA Vasútmodellező Baráti Köre több modulasztalával volt jelen. A napközi táboros gyerekeknek vetélkedőt is rendeztünk, melyen a helyes válaszokért ajándékot is kaptak. 13 év alatt ez volt a leglátogatottabb kiállításunk. Ebben az évben a szegedi VTA Vasútmodellező Baráti Köre kapta a Baranyai János díjat, azon belül Lőcsei Dezső, Bárány Balázs, Gombos Mihály,Huszár Sándor, ifj. Lőcsei Dezső és Tarján Péter.

Nem sokkal ezután kaptuk a szomorú hírt, hogy 2012. július 24-én, életének 76 évében rövid szenvedés után elhunyt Dr. Károly Imre. Magyarország ismert vasútmodellezője volt. Sokan vagyunk, akik tőle tanultunk. Ezt a tudást továbbadjuk a mai modellező fiataloknak. 2012. augusztus 27-én végső búcsút vettünk tőle. Klubunk a Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub és a Szegedi Vasútmodellező Baráti Kör nevében helyeztünk el virágot. Nyugodj Békében!.

2012. szeptember 8-9-én részt vettünk a Magyar Vasúttörténeti Parkban a VI. Nemzetközi Kertivasút Találkozón a VTA Baráti Körével együtt. Mi a CSD motorkocsinkkal, a szegediek pedig a 303 psz. gőzmozdonyukkal.

2012. október 5-7. között voltunk láthatók a TEMOFESZT IV. Nemzetközi Vasútmodell Fesztiválon a Vasúttörténeti parkban.

Itt emlékeztünk meg egy fotókiállítással és az általa készített modellek bemutatásával Dr. Károly Imréről az ismert vasútmodellezőről, aki 2012. július 24-én rövid szenvedés után 76 éves korában elhunyt. Az általa készített modellek most voltak láthatók először így együtt. Ez évben elkezdjük a Balatonfenyvesi állomást 6 méteres modulasztalon megépíteni a tiszteletére. A nyaralója található Balatonfenyvesen, ahol sokat tartózkodott.
Mindezen munkálatokat és a megemlékezést közösen a szegedi VTA Vasútmodellező Baráti Körével együtt csináljuk.
Dr. Csiba József úrnak, a több éves önzetlen segítségéért, amit klubunknak nyújtott, Baranyai János díjat adományoztunk.




TERVEINK

Minket találtak az országban a legalkalmasabbnak a feladatra, ezért 2010.április 13-án újabb relikviával gazdagodott klubunk. A győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszéke ajándékozott részünkre – Dr.Nagy Vince Tanszékvezető és Orbán Tamás Tanszéki mérnök közreműködésével – megőrzésre és felújításra 3 db 1:10 méret-arányú modellt. Melyeket felújítás után a kiállításainkon fogunk bemutatni a nyagközönségnek.



Eredményeink és kitüntetéseink

1999-ben országos szintű Budapesti terepasztal versenyen Veresegyház állomás modulasztaláért Gombos István különdíjat kapott
2000-2001-ben nem neveztünk be semmilyen versenyre
2002-ben a budapesti Nemzetközi Vasútmodell Kiállítás és Versenyen vontatott és egyéb járművek átépítése H0 méretarányban Csorba Gábor SX sor. teherkocsijával 3.-dik helyezést ért el. Frizírozott vontatott és egyéb járművek kategóriájában Elm sor. Teherkocsijával Csorba Gábor 3.-dik helyezést ért el.
2003-ban Nemzetközi Vasútmodell Kiállítás és Versenyen Veresegyház állomás modul terepasztalával klubunk első díjat kapott.
2004-ben az 51.-dik Hazai és Nemzetközi Kiállítás és Versenyen modul asztalok kategóriájában Veresegyház-Csomád vonalszakasszal klubunk első helyezést ért el.
2005-ben az 52. Nemzetközi és Hazai Vasútmodell Kiállításon és Versenyen klubunk nem képviseltette magát.
2005.április 22-24. között Sepsiszentgyörgyön /Románia/ rendezett Szentgyörgy Napok alkalmából a Vasútmodell Versenyen Szabó János klubtagunk M40 214 psz. saját építésű H0 modellel 95 ponttal első helyezést ért el.
2006-ban az 53.-dik Hazai Vasútmodell Verseny már Veresegyházon került megrendezésre, melyen klubtagjaink kimagasló eredménnyel szerepeltek. Vontató járművek átépítése kategóriában Szabó János első helyezést ért el M42-001 psz. dizelmozdonyával, valamint M41-2001 psz. dizelmozdonyával 2.-dik M41-2307 psz. dizelmozdonyával szintén 2-dik helyezést, M62-311 psz. dizelmozdonyával 3.-dik helyezést kapott.
Klubunk felhagyott forgalmi kitérőjével dioráma kategóriában 3.-dik helyezést ért el.


2006. nyarán az Ivacsi tónál 6-dik alkalommal megrendezett különleges ételek főzőversenyén 1. helyezést értünk el.
2006.szeptember 2-8 között Kassán /Szlovákia/ rendezett III.MOROP Európai Vasútmodell Versenyen 200 versenymodell közül Szabó János klubtagunk M42 001 psz. H0 modelljével 91 ponttal II. helyezést ért el. Valamint az M62 311 psz. H0 modelljével 86 ponttal III. helyezést ért el.

2006. őszén az 53. Nemzetközi budapesti Vasútmodell Kiállítás és Versenyen Szabó János M41-2001 psz. dizelmozdonyával 3.-dik helyezést ért el. Szintén 3.-dik helyezést ért el vontató járművek frizírozása kategóriában az M41-2307 psz. dizelmozdonnyal. Dioráma kategóriában klubunk kőhidak modul asztaláért első helyezést, felhagyott forgalmi kitérőért második helyezést, Csomád állomásért pedig harmadik helyezést ért el.
2007-ben Veresegyházon megrendezett 54. Országos Vasútmodell Versenyen a vontató járművek frizírozása kategóriájában Tóth László M62-265 psz. dizelmozdonyával első helyezést ért el,
Szabó János második helyezést kapott az M41-2213 psz. dizelmozdonyért, és ugyszintén második helyezést ért el Tóth László a V43-2171 psz. villanymozdonyáért.
Klubunk vitrinmodellek 1:10 méretarányú vontató járművek kategóriájában CSD M298 003-004 psz. motorkocsikkal maximális 100 ponttal első és különdíjat nyert. Frizírozott vontatott és egyéb járművek kategóriájában Szabó János a MÁV 797-es sor. tartálykocsijával 2-dik helyezést ért el.
A budapesti 54. Nemzetközi Vasútmodell Versenyen vontató járművek átépítése kategóriájában Szabó János 2-dik helyezést ért el a MÁV M42 001 psz. dizelmozdonyával. Vontató járművek frizírozásában az M62 311 psz. dizelmozdonnyal Szabó János 4-dik helyezést ért el. Tóth László az M62 265 psz. dizelmozdonnyal valamint a V43 2171 psz,. villanymozdonnyal 4-dik helyezést ért el, az M62 318 psz. dizelmozdonnyal 83,5 ponttal 5-dik helyezést ért el. Vitrinmodellek és 1:10 méretarányű vontató járművek kategóriában klubunk CSD M298 003-004 psz. dizel motorkocsikkal maximális 100 pontszámmal első helyezést ért el. Vontatott és egyéb járművek átépítése kategóriában Szabó János a MÁV 33 55 797 0010-5 psz. tartálykocsijával 92 pontszámmal 2-dik helyezést ért el.
2008-ban Veresegyházon rendezett 55. Országos Vasútmodell Versenyen vontató járművek frizírozása kategóriában Szabó János az M62 332 psz. dizelmozdonyával maximális 100 ponttal első helyezést ért el.
2008. szeptemberében Budapesten megrendezett 55. Nemzetközi Vasútmodell Versenyen nem vettünk részt csak kiállítóként voltunk jelen.
2009-ben már nem rendeztük meg Veresegyházon az Országos Versenyt és idő hiányában nem vettünk rész a Budapesten megrendezett Nemzetközi Versenyen.

Veresegyház Város 10. évfordulója alkalmából
2009.augusztus 20-án Gombos István klubvezetőnk Polgármesteri elismerésben részesült.
2009.december 31-én klubvezetőnket „Vankó István kisközösség létrehozásáért díj”-jal tüntette ki Veresegyház Város képviselő-testülete és Önkormányzata.
201-ben rendezett 57. Országos Vasútmodell Versenyen Tóth László klubtagunk a következő helyezéseket érte el: A1-es kat. 1.hely ZSSK 752 041 dízelmozdony 98 pont, A2.2-es kat. 1.hely MÁV M62 230 dízelmozdony 98 pont, B2.2-es kat. 3. hely a GySEV 1.oszt.kocsi 90 pont, C1-es kat. 2. hely Nógrádkövesd állomás épülettel 95 pont.

2011. július 16-án a TEMOFESZT-en a MAVOE által rendezett versenyen klubunk egy első, egy második, egy harmadik, kettő ötödik, egy hatodik, egy hetedik, egy nyolcadik helyezést ért el. Gombos István egyéniben egy hatodik, Tóth László egyéniben egy második és egy ötödik, P.Tóth András egyéniben egy első és egy második helyezést ért el. Részletesen lásd a honlapunkon.


Évfordulók

2011. szeptember 3-án a veresegyházi vasútállomáson klubunk szervezésében nagyszabású ünnepséget tartottunk a Rákospalota-Újpest-Veresegyház-Vác vasútvonal 100. évfordulója alkalmából. Pásztor Béla Veresegyház Polgármestere köszöntötte a vendégeket.
Beszédet mondott a MÁV részéről Monszpart Zsolt a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója. A 100 éves vasútról tartott megemlékezést dr. Csiba József a Vasútmérnöki Központ igazgatója. Majd emléktábla avatás és koszorúzás volt. Az ünnepség ideje alatt Veresegyház Város Fúvószenekara játszott. Petőfi Sándor Vasúton című versét szavalta el Horváth Ferenc költő.
Az állomás előtti téren Baross Gábor emléktábla avatás és koszorúzás volt. Rövid megemlékezést tartott Baross Gábor munkásságáról a Fabriczius Általános iskola tanárnője Ácsné Csáki Ildikó.
























Bemutatjuk névadónkat Baranyai Jánost


Baranyai János, néhai főintéző 1905. augusztus 3-án született a józsefvárosi baptista prédikátor apa hét gyermeke közül harmadikként. Fiatalon, 1923-ban, rögtön az érettségi után vasutas nagyapja, Vitéz Márton segítségével került a vasúthoz, bár eredetileg orvosnak készült.

1931-ben tiszti rangban került az aszódi állomásra, 1933-ban nősült és Molnár Erzsébettel kötött házasságukból 4 gyermeke született.

1936-ban főtiszti beosztást kapott, így került 1937-ben a Rákospalota-Újpest állomásra, majd 1940-től Rákosrendezőre. Ebben a korszakban ő is részt vett az 1938-as bécsi döntéssel visszacsatolt területek vasútvonalainak műszaki felmérésében és korszerűsítésében, ami miatt hosszabb ideig távol volt családjától.
1943-ban helyezték át a MÁV budapesti északi üzletvezetőség III./forgalmi és kereskedelmi/ osztályára, és főintézővé is előléptették. Az idő tájt családját biztonságos vidéki helyre menekítette, ami miatt tevékenységének nagy része nem ismert. 1944 késő őszén szolgálatilag Veresegyházra, lakóhelyére vezényelték, és csak sejthető, hogy a közeledő bombázások miatt családi háza adott helyet a vasúti vonalparancsnokságnak, innen irányította titokban az áthaladó nagyszámú teher- és hadianyag szerelvényeket. Az biztos, hogy a németek által leszerelt MÁV korház sok értékes műszere és röntgen készüléke volt elrejtve a Garay utcai házában, és ennek köszönhető, hogy ezek az országban maradtak.

A németek 1944. december 8-án este a közeledő orosz túlerő miatt a veresi vonalat is használhatatlanná tették talpfaszaggatóval, illetve a kitérők felrobbantásával. A németek Baranyai Jánost, mint a legmagasabb rangú helyi vasúti alkalmazottat tették felelőssé az állomásépület felrobbantásáért.
Máig tisztázatlan módon, saját élete kockáztatásával a Budapest-Nyugati-Vác vonal összes állomásépületét sikerült megmenteni – az országban egyedülálló módon. Ami nagy bánata, hogy az azóta már elbontott veresegyházi fűtőházban álcázva elrejtett „Árpád” típusú sínautóbuszt nem.

Családjával együtt, 1944 karácsonyán, egy az üzletigazgatóság parancsa szerint összeállított, a budapesti és miskolci üzletvezetőség tisztjeit és azok családjait menekítő vonaton elhagyta az országot. Valószínűleg árulás következtében, abban a pillanatban, ahogy elhagyta Veresegyházat, két aknatalálat érte a települést. Az egyik a Baranyai család házát, a másik a fűtőházat, amiben a motorkocsi is elpusztult.

A szerelvény saját mozdonyával, élelmiszeres és konyhakocsijával Ausztrián, Morva- majd Csehországon keresztül jutott a biztonságot adó amerikai zónába. 1945. augusztusában indultak haza, és a kormányzói különvonat egyik termes kocsiját is, amit a szerelvénybe csatolva menekítettek, sikerült hazahozni, igen sok nehézség árán.
S hogy az oroszok se tudják elkobozni a szerelvényt, Kaut nevű falunál a gettóból szabadult magyar zsidókat vettek föl, és rájuk hivatkozva viszontagságosan, de hazaértek. Vácra érve egy vagont lecsatolva családját Veresegyházra vitte, és amint a személyes holmikat az állomáson a sinek mellé lepakolták, már indult is vissza Vácra a szerelvényért. Addigra az már nem volt ott, az orosz parancsnokság átvette felette a hatalmat.



Baranyai Jánost hamarosan, 1945. szeptemberében,
mint megbízhatatlan nyugatost, B listázták.

1945. november 19-én gyalog tartott hazafelé,
amikor tisztázatlan körülmények között, ismeretlen
tettesek a szentjakabi HÉV megállónál lelőtték.
Holttestét csak hónapokkal később, 1946. februárjában,
a hó elolvadása után találták meg. Temetésén a sok
ismerős és barát mellett a MÁV igazgatóság is a
legmagasabb szinten képviseltette magát.

Élete amilyen rövid, olyan tartalmas és gazdag volt.
Teljesen kitöltötte a család és a haza szeretete.
Tehette, mert szerető felesége olyan légkört és
harmóniát biztosított körülötte, hogy legjobb tehetségét
a haza, a vasút szolgálatának szentelhette. Négy
gyermeke – hála az anyai gondoskodásnak – az árvaság
súlyát alig érezte. Felesége a sajnálkozást mindig azzal
hárította el: János velünk van, a legváratlanabb
helyzetekben mindig küld segítséget.








Baranyai János




BARANYAI JÁNOS
Vasútbarát és Modellező Klub
A Váci Mihály Művelődési Ház Csoportja
2112 Veresegyház, Kökény u. 42.
Tel.: 06 30 324 16 03
E-mail: baranyaimodell@indamail.hu
baranyaimodell@citromail.hu
_______



Alapszabály



A Klub

Neve: Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub
Működési területe: Veresegyház város és térsége
Székhelye: 2112 Veresegyház, Kökény u. 42.
Emblémája: BCmot 493 psz. villamos motorkocsi 1911. Veresegyház


A Klub célja és feladatai

• Egyesíteni a város és térsége vasútbarátait és vasútmodellezőit.
• A vasúti közlekedés, a vasút részterületeinek megismerése és megismertetése.
• A vasút, mint környezetbarát tömegközlekedési forma népszerűsítése.
• Az ifjúság érdeklődésének felkeltése, a szakmai hivatásra történő felkészítése értel-mes, célirányos szabadidő eltöltési lehetőség biztosítása mellett.
(”A szórakozva a tanulás elve”)
• A vasútüzem és a járművek modellezése a szabványoknak megfelelően, különös fi-gyelemmel az egykori Gödöllő – Veresegyház – Vác – Rákospalota-Újpest vonalak megjelenítésére.
• Kapcsolattartás az ország hasonló klubjaival, köreivel, illetve különböző vasúti szak-főnökségekkel, járműjavító és gyártó üzemekkel.
• Kiállításokon való részvétel, nemcsak nézőként, hanem saját munkánkat is bemutatva.


A Klub működése

• A Klub az adott összejövetelen akkor határozatképes, ha a tagok – 51 %-a – jelen van.
Rendkívüli esetben a távollévő tag(ok) – telefonon vagy e-mail-ben is – leadhatj(ák)a a szavazatot.
• Egy évre előre meghatározott klubnapokat tartunk – 2 heti rendszerességgel – amelyek 10 órától 15 óráig tartanak, rendkívüli esetben 18 óráig (kiállításra való felkészülés).
• Évente egy alkalommal (a Klub éves Közgyűlésén – amelyet november vagy decem-ber hónapban kell megtartani) a Klub tagsága dönt az alábbiakról:
o az Alapszabály módosítása;
o a Klub tárgyévi tevékenységének, a célok megvalósulásának értékelése (be-számoló);
o a következő évi programok, feladatok meghatározása;
o a ”Baranyai János Díj”, illetve elismerések odaítélése.
• A Klub tevékenységét alapvetően meghatározó egyéb kérdések megtárgyalása, határo-zat(ok) meghozatala (tagsági kérdések; a külső kapcsolati tevékenység bővítése; stb.), valamint a tárgyévre vonatkozó feladat-meghatározás aktualizálása bármely összejö-vetelen megtörténhet, feltéve, hogy erről a Vezetőség a Klub tagságát előzetesen tájé-koztatta.


Embléma használata

Az embléma fénykép és stilizált változatban készül. Az embléma elsősorban megjelenítendő a Klub írott és elektronikus kiadványain, levelezésében, egységes ruházatán.


A Klub archív anyagainak kezelése

A Klub archív anyagait kiadni csak a klubvezető engedélyével, illetve akadályoztatása esetén a tagság 51 %-ának hozzájárulásával lehet. Az előírás megszegése azonnali kizárást von maga után.


A Klub tagsága

Tag lehet:
• Minden 16. életévét betöltött személy,
• aki az Alapszabályban foglaltakat elfogadja és
• a klubtagsági-díj befizetési kötelezettségének eleget tesz.
• a klubnapokon, rendezvényeken, összejöveteleken való részvételhez szülői, illetve gondviselői engedéllyel rendelkezik.

Tiszteletbeli taggá minősíthető:
• az a klubtag aki 25 évi klubtagsággal rendelkezik.

Érdemei elismerése mellett mentesül a tagsági-díj fizetése alól.

Az új tag(ok) felvétele a 3 hónapos próbaidő után véglegesíthető.

A Klub vezetősége

Vezető: Gombos István
Adminisztrátor: Gombosné Hauszknecht Margit


A Klub vezetőségének jogai

• A Klub bel- és külföldi képviselete.
• A Klub nevében a partnerekkel, továbbá egyéb személyekkel történő tárgyalás(ok), valamint megállapodás(ok) kötése.
• A Klub adminisztrációja során önálló aláírás.
• A tag-felvételi kérelmek elbírálása.


A Klub vezetőségének kötelezettségei

• Összeállítja az éves tevékenységet és az ahhoz kapcsolódó ütemterv tervezetét.
• Összehívhatja a klubnapokat és más összejöveteleket.
• Beszámol két klubnap között a Klub működését, céljait vagy külső kapcsolatait meg-határozó eseményekről, a következő időszak feladatainak aktuális állásáról.
• Előterjeszti a felvételi vagy kilépési, kizárási személyi kérdéseket.
• A felmerülő kérdésekben a Vezetőség tagjai kölcsönösen tájékoztatják egymást.
• Elkészíti az éves beszámolót.


A Klub tagjainak jogai

• Részt vehetnek, és aktívan közreműködhetnek a Klub összejövetelein, munkájában, il-letve a társszervezetek hasonló célú rendezvényein.
• Kiállítóként és előadóként is részt vehetnek országos és nemzetközi rendezvényeken, versenyeken.
• Klub tagjai szabadon lehetnek tagok és vezetők egyéb, hasonló célú szervezetekben is, amennyiben nem hozzák hátrányos helyzetbe a Klubot.
• Formaruha (fehér ing, nyakkendő, nyakkendőtű, kitűző, fekete nadrág, fekete cipő, fe-kete – galléros-emblémás – póló) viselése megnyitó ünnepségen és más rendezvénye-ken.
• Az új tag(ok)nak a formaruha 1 év után adható, ha rendszeresen részt vesznek a Klub rendezvényein, illetve összejövetelein. A kihordási időn belül (5 év) történő elvesztés, kilépés, ill. kizárás esetén a még hátra lévő időt pénzben meg kell váltani.


A Klub tagjainak kötelezettségei

• A klubtagsági-díj fizetése, amelyet évente felülvizsgálunk.
• Az Alapszabály betartása, betartatása.
• A Vezetőség kéréseinek, utasításainak betartása.
• Részvétel a Klub tevékenységében, programjain, lehetőség szerinti gyakorisággal.
• Fegyelmezett magatartás, különösen a kirándulások, üzemlátogatások alkalmával.
• Tagjainktól elvárható, hogy tevékenységükkel és viselkedésükkel ne hozzanak szé-gyent a Klubra.
• Igyekezzenek társaik munkáját elősegíteni, kerüljék a rivalizálást a Klubon belül és kívül egyaránt.
• Anyagi felelősség a kapott formaruháért, melynek tisztántartásáról a tag, az ifjúsági tagoknál a szülők(gondviselők) gondoskodnak.


A Klub kapcsolatai, partnerségi viszonyok

A Klub céljainak maradéktalan végrehajtása, továbbá a szakmai színvonal folyamatos emelé-se érdekében kapcsolatot és partnerségi viszonyt létesíthet állami szervezetekkel, önkormány-zatokkal és gazdálkodó szervezetekkel. A külső kapcsolatok létesítése szóban és írásos for-mában is történhet.

A létesített kapcsolatok felsorolása:

Veresegyház Város Polgármesteri Hivatala
Fabríczius József Általános Iskola Veresegyház
GAMESZ Veresegyház
HANKA MÉDIA Reklámiroda Veresegyház
Váci Mihály Művelődési Ház Veresegyház
GANZ Holding Rt. Budapest
MÁV ZRt. Budapest
MÁV-TRAKCIÓ ZRt. Budapest
MÁV-START ZRt. Budapest
MÁV ZRt. Fejlesztési és Kísérleti Intézet Budapest
MÁV-GÉPÉSZET ZRt. Szolnoki Járműjavító Kft.
MÁV ZRt. Levéltár
MÁV Nosztalgia Kft.
MÁV História Bizottság
Stadler Trains Magyarország Kft.
Vasúttörténeti Alapítvány Szeged


A módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt Alapszabályt a tagság – az alábbi időponttól – elfogadottnak tekinti.



Veresegyház, 2010. november 22.



Képek a klub életéből





Ajándék átadása a 20 éves Baross Gábor klub vezetőjének



Új asztal részlet



2010.Föld Napja Munka után jólesik az ebéd



2010. 10 éves a Vasúttörténeti Park ünnepségén



Klubunk emblémájának felhelyezése a mozdony ablakába



Győrből kapott Indonéz kocsik




Tóth lászló klubtagunk legújabb oklevelei.





Tóth László klubtagunk résztvett a Magyar Vasútmodellezők és Vasútbarátok Országos Egyesülete 57. Országos és Nemzetközi Vasútmodell Versenyén és a alábbi helyezéseket érte el és kapott oklevelet.















Klubunk létszáma 2017. január 24.-én 12 fő.
Klubtagjaink a következők:




Gombos István klubvezető




Gombos Istvánné adminisztrátor




Kardos József modellárus




P.Tóth András klubtag




Tóth László klubtag




Tóth Lászlóné klubtag




Meszár András klubtag




Tóth Zsuzsanna klubtag




Török Máté klubtag




Miksi Gábor klubtag




Ifj.Lőcsei Dezső klubtag